طرح های بنیاد ملی نخبگان برای دانش آموختگان برتر

 

الف: طرح شهید صیاد شیرازی

بنیاد ملی نخبگان هر ساله با هدف استفاده بهینه از تواناییهای دانشآموختگان برتر دانشگاهی، حوزوی و ایرانی خارج از کشور و حمایت از نهادهای فنّاورانه برای توسعه فعالیتهای علمی، فرهنگی و فناورانه کشور و بر اساس مجموع فعالیتهای نخبگانی دانش‌آموختگان در دوران دانشجویی و طلبگی، تسهیلات خدمت نظام‌وظیفه را به آنان اعطا میکند. برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

ب: طرح شهید دکتر چمران

بنیاد ملی نخبگان با هدف ارتقای توانایی‌های پژوهشی، فناورانه و آموزشی دانش‌آموختگان برتر دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در فاصله زمانی پس از دانش‌آموختگی تا اشتغال، دانش‌‌آموختگان برتر دانشگاهی را بر اساس مجموع فعالیتهای نخبگانی آنان در دوران دانشجویی و دانش‌آموختگی شناسایی میکند تا بتوانند از تسهیلات پسادکتری بهره‌مند شوند.مشمولان این تسهیل، مطابق مقررات بنیاد دوره پسادکتری را زیرنظر استاد میزبان در یکی از مؤسسههای علمی داخل کشور سپری می‌نمایند. برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

 

پ: طرح شهید احدی

در راستای  ایجاد انگیزه برای حضور دانش‌آموختگان برتر در داخل کشور و ایجاد آرامش بیشتر ذهنی برای تحصیل و فعالیت‌های علمی آنان، تسهیلات «امکان ادامة تحصیل در دورة دکتری تخصصی» با عنوان «طرح شهید احدی» از دو مسیر به دانش‌آموختگان برتر اعطا می‌شود: اول، انتخاب دانش‌آموختگان برتر و دوم، تخصیص سهمیه به دانشگاه‌‌های برتر.

معرفی دانش‌آموخته برتر برای پذیرش بدون آزمون در دوره دکتری تخصصی به مؤسسه‌های پذیرنده (از طریق سازمان سنجش) و پرداخت بخشی از کمک‌هزینه دورة دکتری تخصصی به مؤسسه پذیرنده، تسهیلاتی است که در قالب این طرح به مشمولان اعطا می‌شود. برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

 

ت: طرح شهید رهنمون

بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی در مقاطع مختلف، پشتیبانی از جذب و بکارگیری آنان و نیز ارتقای فرهنگ اسلامی ـ ایرانی در اجتماع دانش‌آموختگان برتر کشور و رفع بخشی از نیازهای معیشتی این اجتماع، تسهیلاتی را در قالب «طرح شهید رهنمون» به آنان اعطا می‌نماید.برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

ث: طرح شهید تهرانی مقدم

بنیاد ملی نخبگان با هدف ایجاد شرایطی برای جذب دانش‌آموختگان برتر در نهادهای فناورانه و کمک به ایشان در جهت کسب مهارت‌های لازم برای دستیابی به اشتغالی پایدار، «طرح شهید تهرانی‌مقدم» را طراحی کرده است.( پرسش های متداول )

 

ج: طرح شهید رضوی

بنیاد با هدف حمایت از اشتغال و اثرگذاری دانش‌آموختگان برتر در زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور، مقرراتی را در قالب «طرح شهید رضوی» تصویب و اجرایی ساخته است.برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

چ: طرح شهید دکتر شهریاری

برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

ح: طرح مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی

بنیاد ملی نخبگان هر ساله به منظور ارتقای توانمندی‌ها و توسعۀ فعالیت‌های  استادیاران جوان دانشگاه‌ها و مؤسسه­‌های‌ علمی کشور و حل مسائل کشور، تسهیلاتی را به حائزان شرایط اعطا می‌نماید. بنیاد ملی نخبگان با توجه به مأموریت‌های خود ذیل «سند راهبردی کشور در امور نخبگان»، ایستگاه‌های مسیر نخبگی را شناسایی و با کمک نهادهای مرتبط برای پشتیبانی از مشمولان هر ایستگاه برنامه‌ریزی کرده است.  رویکرد بنیاد ملی نخبگان شناسایی «اجتماعات نخبگانی» از طریق رصد رفتار و فعالیت‌های نخبگانی آنان در تمامی حوزه‌ها شامل: علم، فناوری، فرهنگ، نوآوری، قرآن، هنر، ادب و... و همچنین توسعه فعالیت‌های نخبگانی آنان با همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای اثرگذاری مناسب آنان در جامعه تخصصی خود است. برای آگاهی بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

 

تاریخ آخرین به روز رسانی: 1403/01/18